Trwają prace nad publikacją

Miło nam poinformować, że trwają zaawansowane prace, związane z publikacją pt. "Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności" pod redakcją dr Katarzyny Izydorczyk, Hieronima Andrzejewskiego i Marka Rudzińskiego.
2019-06-25
1 minuta czytania

Proponowany zakres tematyczny:

1. W służbie bioróżnorodności – wprowadzenie

2. Przyczyny i skutki utraty bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym oraz możliwości jej odbudowy
2.1. Wpływ rolnictwa na bioróżnorodność i krajobraz.
2.2. Szata roślinna terenów rolniczych i jej przemiany.
2.3. Wpływ rolnictwa na bioróżnorodność kręgowców.
2.4. Ostoje bioróżnorodności i strefy ekotonowe w krajobrazie rolniczym. Przykłady dobrych
praktyk.

3. Wpływ zanieczyszczeń obszarowych pochodzenia rolniczego na jakość wód i środowisko glebowe
3.1. Zanieczyszczenia wód związkami azotu i fosforu pochodzenia rolniczego: źródła
pochodzenia oraz drogi migracji
3.2. Wpływ złych praktyk i zanieczyszczeń rolniczych na środowisko glebowe
3.3. Wpływ zanieczyszczeń obszarowych związkami biogenicznymi na bioróżnorodność w
środowisku wodnym

4. Działania ograniczające straty azotu i fosforu do środowiska w rolniczej przestrzenni produkcyjnej pod katem ochrony bioróżnorodności
4.1. Wymogi wynikające z wdrażania dyrektyw Komisji Europejskiej w obszarach rolniczych ze
szczególnym uwzględnieniem OSN (dyrektywa azotanowa; dyrektywa dot. przeciwdziałania
uciążliwościom zapachowym, plany gospodarowania wodami)
4.2. Rozwiązania bliskie naturze jako narzędzia w ograniczaniu transferu zanieczyszczeń z
obszarów rolniczych do wód
4.3. Dobre praktyki rolnicze w zarządzaniu strukturą gleby i rodzajem uprawy w celu
ograniczenia strat substancji nawozowych

6. Lokalny system monitoringu wód gruntowych i powierzchniowych
6.1. Metodyka prowadzenia badań terenowych
6.2. Instrukcja obsługi sprzętu pomiarowego wykorzystanego w projekcie
6.3. Metody oznaczania związków azotu
6.4. Wskazówki i zalecenia

7. Jak uczyć o zrównoważonym rolnictwie w szkołach rolniczych?
7.1. W jakich zawodach uczyć o zrównoważonym rolnictwie?
7.2. Na jakich przedmiotach i na jakim etapie wprowadzać elementy edukacji ekologicznej?
7.3. Jakie można stosować metody nauczania-uczenia?

8. Przykładowe scenariusze zajęć

 

 

Publikacja zostanie udostępniona najprawdopobobniej we wrześniu.

 


Poprzedni artykuł

Relacja - Warsztaty dla szkół

W ramach projektu „ Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności w terminie 23-24 maja oraz 30…

Następny artykuł

Konkurs dla szkół - już we wrześniu

Już we wrześniu Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa ogłosi konkurs dla szkół na najlepszy…

Projekty statutowe Bioróżnorodność Aktualności
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe