Efekty realizacji projektu "Przeciwdziałanie zanikaniu owadów zapylających"

en

Efekty realizacji projektu "Przeciwdziałanie zanikaniu owadów zapylających"

01.01.2016
2 minuty czytania

Przedsięwzięcie "Przeciwdziałanie zanikaniu owadów zapylajacych" rozpoczęło się od zakupu 30 nowych uli, które zostały umieszczone w Pasiece Mistrza Pszczelarskiego - Janusza Kłysa. Ule zostały pomalowane (zaimpregnowane) drewnochłonem przed działaniem zewnętrznych czynników atmosferycznych. Do gotowych uli przeniesiono"odkłady" czyli młode rodziny pszczele.

W ramach przedsięwzięcia zrealizowano wiele działań edukacyjnych dedykowanych zarówno dzieciom jak i dorosłym. Jako pierwsze zostały zorganizowane zajęcia dla rolników, które odbyły się w marcu 2016 r. w Rejonowym Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych. Tematem spotkania było "Stosowanie  środków chemicznych w rolnictwie wpływających negatywnie na zdrówie i żywotność pszczół".  W zjęciach uczestniczyło łącznie ponad 40 rolników.

Następnie  przeprowadzono zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków. Zajęcia trwały ok. 1,5 godziny. Dzieci dowiedziały się jak wygląda pszczoła, gdzie żyje, co najbardziej lubi robić. Zobaczyły jak wygląda ul w środku. Miały okazję dotknąc ramki, węzy, powąchać, jak pachnie prawdziwy wosk i zobaczyć prawdziwą świeczkę z wosku pszczelego. Własnoręcznie wykonały świeczkę  z węzy. Pan Janusz opowiedział kilka ciekawych historii z życia pasieki. Pokazał sprzęt pszczelarski, rozpalił podkurzacz.Na zakończenie zajęć podano słodki poczęstunek w postaci wafli z miodem. Do picia podano wodę z miodem . Przysmaki bardzo im zasmakowały.Na koniec wykonano zdjęcie pamiątkowe w kapeluszach pszczelarskiech.

Zajęcia rozpoczęły się od poznania bohaterów dnia. Jak zbódowana jest pszczoła, gdzie mieszka i czym się zajmuje.

Na przedszkolaki czekał miód do degustacji oraz wosk pszczeli do samodzielnego zrobienia świecy.

Przedszkolaki obserują, jak powstaje miód.

Specjalne przygotowania do spotkania z pszczołami. 

 

Kolejni goście odwiedzili pasiekę Pana Janusza, tym razem to uczniowie klasy 2 A  I LO w Łomży

Celem zajęć było zwiększenie świadomości wśród młodzieży na temat istoty życia w symbiozie ludzi i pszczół, poprawy bytowania rodzin pszczelich, oraz ukazanie, jakim wspaniałym przykładem jest połączenie tradycyjnej metody stacjonarnego chowu pszczół z nauką i podpatrywaniem życia tych fascynujących owadów w ich naturalnym środowisku.

Warsztaty podzielone były na dwa etapy. Pierwszy to zajęcia teoretyczne. Młodzież mogła obejrzeć ul pokazowy, dowiedziała się jak jest zbudowany, jak funkcjonuje rodzina pszczela, co potrzebuje do przeżycia, jakie zagrożenia czyhają na pszczoły, oraz jaki wpływ na ich prawidłowy rozwój i funkcjonowanie ma  nowoczesna gospodarka i cywilizacja.

Druga część – praktyczna wymagała odpowiedniego przygotowania. Uczniom zostały rozdane kombinezony ochronne. Klasa została podzielona na kilka mniejszych grup, aby w spokoju i ciszy mogli obserwować pszczoły przy pracy. Przy otwartym ulu pszczelarz opowiadał o życiu pszczół, pokazał ramki z czerwiem na różnym etapie rozwoju, pokazał ramki z zasklepionym miodem. Głównym zadaniem było odnalezienie królowej (matki) w każdym z przeglądanych uli i to się udało. Uczniowie mieli też możliwość zajrzeć do pracowni, gdzie dowiedzieli się w jaki sposób miód z ramki trafia do słoika gotowy do zjedzenia.

Na zakończenie warsztatów był "miodny” poczęstunek, czyli korzenny piernik z miodem oraz woda z miodem, miętą i cytryną - idealna do picia w upalne dni.

Serdecznie podziękowania składam Dyrekcji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Łomży, oraz nauczycielkom biologii Pani Annie Skibińskiej i Ewie Urbańskiej za pomoc w realizacji zadania.


Poprzedni artykuł Następny artykuł